Få styr på arbejdsmiljøet med arbejdsmiljølovgivningen

arbejdsmiljølovgivning

Når du starter en virksomhed, skal du forberede dig på at tage hånd om mange ansvarsområder. Revision, økonomi, marketing og meget andet er nødvendigt for at skabe en velfungerende virksomhed, der vil være succesfuld hos kunderne.

Noget, du måske ikke tænker over som det første, er den danske arbejdsmiljølovgivning. Midt i travlheden med at få gang i dit firma, kan det være let at glemme arbejdsmiljøet, fordi der er fart over feltet. Begynder du at hyre folk, skal du dog have styr på lovgivningen.

Det er dit ansvar at arbejdsmiljølovgivningen er overholdt

Arbejdsmiljøet på en arbejdsplads er arbejdsgiverens ansvar, da det skal følge arbejdsmiljølovgivningen. Det vil sige, at hvis du står bag en nystartet virksomhed og ansætter folk til at arbejde for dig, så skal du også sørge for, at de bliver behandlet ordentligt.

Det handler ikke så meget om løn, men nærmere om, hvilke rammer, der er for arbejdet. Bliver folk presset ud over evne? Er der problemer med mobning eller chikane? Den slags ting er en del af arbejdsmiljøet, og det er dit ansvar, at folk har en god dag på arbejdet, og at de får hjælp, når der opstår problemer.

Du kan få hjælp til at håndtere eventuelle problemer hos AMO – arbejdsmiljøorganisationen – og Arbejdstilsynet.

Tag hånd om både det psykiske og fysiske

Længe har de fysiske forhold på en arbejdsplads været i fokus. Det har for eksempel været i byggebranchen, hvor der har været fokus på sikkerhed og at forhindre livsfarlige skader. Det er stadigvæk vigtigt, men i dag er der også kommet mere fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Her er der tale om problemer med for eksempel stress og depression, som desværre ses oftere og oftere i erhvervslivet.

Som arbejdsgiver er der ting, du kan gøre, for at hjælpe dine medarbejdere med både det fysiske og psykiske.

At sikre dine medarbejdere adgang til hjælp er et stort plus. Det mindsker fysiske skader, når medarbejdere for eksempel kan få tilskud eller gratis adgang til massører, fysioterapeuter og så videre. Det kan afhjælpe kroniske problemer, som mange oplever på grund af de samme ensformige bevægelser. Selv folk, som blot sidder på et kontor og arbejder, kan få fysiske problemer i for eksempel nakken, ryggen og hænderne.

Der skal også være psykologhjælp

Ved psykiske problemer er der ofte kun én løsning, og det er som regel psykologhjælp. Folk, der lider af mentale problemer som stress, angst og depression, har brug for adgang til professionel hjælp, hvor de kan få værktøjer til at håndtere dagligdagen og forhåbentlig komme tilbage på rette spor.

Hvis du hjælper med adgang til alle disse ovennævnte tilbud, kan du sikre bedre arbejdsforhold for dine medarbejdere, da de har steder at søge hjælp. Det kan også spare dig penge i det lange løb, da velfungerende medarbejdere naturligvis kan arbejde mere.

Sørg for at følge op

Arbejdsforhold og -miljøer ændrer sig altid. De kræver konstant vedligeholdelse, og det er her vigtigt, at du som arbejdsgiver altid er på udkig efter problemer og løsninger. Sørg for at holde møder af og til for at tale direkte med dine medarbejdere om tingenes tilstand og benyt dig eventuelt at de mange kurser derude, som giver dig flere værktøjer til at forbedre dit arbejdsmiljø.

Udgivet
Kategoriseret som Nyheder

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *