Sådan kommer du i gang med at cykle ved hjælp af cykeltrøjer – læs med her

cykeltrøje

Der er utroligt mange danskere, der er glade for at cykle. Mange bruger det som deres primære transportmiddel, mens andre blot bruger det som en sjov måde at ses med kammeraterne og dyrke noget motion.

Hvis du ikke er en af dem, der er hoppet med på dillen endnu, så er det måske på tide, at du gør det. Der er nemlig utroligt mange fordele ved at cykle en tur – både fysisk og mentalt. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kommer i gang.

Bryd vanen

Når mange gerne vil i gang med at dyrke motion, så snakker de tit om at skabe en ny vane – dog handler det i virkeligheden om at bryde den gamle. Ikke at dyrke motion er nemlig også en vane, og den skal du have skiftet ud med en ny – nemlig at komme afsted på cyklen.

Videnskaben bag

Når du skal bryde en vane for at starte en ny, så er det vigtigt at forstå videnskaben bag. Du kan se på det som en cyklus. Du har noget, der udløser vanen – det kan være, at du kommer hjem fra arbejde. Hertil har du skabt en rutine – det kan være, at du lægger dig på sofaen med din telefon. Og til sidst kommer belønningen – for mange er det en frigivelse af glædeshormonet dopamin i hjernen.

Hvis du gerne vil ændre din vane, så skal du have lavet rutinen om. Så snart du kommer hjem fra arbejde, kan du i stedet skifte tøj og finde cyklen frem og komme afsted med det samme. Det vil udløse et andet glædeshormon – nemlig endorfiner.

Sådan gør du

For at skabe en vane, så kan du have brug for hjælp til virkelig at få den til at sidde fast. Det kan du gøre ved at give dig selv en ekstra belønning for at holde ved vanen. Start med at skabe en vane og hold dig til den i 7 dage. Når de syv dage er gået, så køber du dig selv en cykeltrøje – eller noget andet, der bringer dig glæde.

Herefter holder du igen ved vanen i 14 dage mere og giver dig selv en belønning – det kan være endnu en cykeltrøje, eller det kan måske være et helt outfit. Gør gerne din anden belønning lidt større end den første, da du har opnået mere.

Motiver dig selv med en cykeltrøje

Imens du starter din vane, så vil du helt sikkert føle dig motiveret til at holde vanen ved lige – særligt på grund af de belønninger, som du giver dig selv. Efter de 21 dage så kan du dog ikke blive ved med at regne med motivationen – her skal selvdisciplinen træde ind.

Skulle du så nå til et punkt, hvor du kan mærke, at din selvdisciplin mangler et lille puf af motivation igen, så handler det om at have værktøjerne til at finde motivationen frem, så den kan styrke dig.

Det kan igen være en ny cykeltrøje eller et helt nyt outfit, men det kan også være en opgradering af dit udstyr, så sporten igen bliver sjov.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.